Néhány szót bevezetõül. Hogyan lesz valakibõl „hivatásos" barkácsoló? Ha itt az Ön irodájában körülnéz a látogató, biztos lehet benne, hogy egy barkácsoló birodalmába érkezett. Mindenhol, a falon, az asztalokon szerszámok, régiek és újak. Ha jól ítélem meg, vannak itt muzeális értékû szerszámok is. Honnan ez a barkácsolási szenvedély Önben?
- Valószínûleg családi örökség ez. Vannak régi szerszámaim, amit apámtól örököltem, és ha jól tudom, ezeket õ sem vásárolta, hanem örökölte. Nálunk, ahogy mondani szokták, apáról fiúra száll a tudás, a tapasztalat és a szerszám. Rettentõ nehéz beszélni most nekem. Hozzászoktam, hogy én kérdezek. Most így a mikrofon másik oldalán lenni elég kényelmetlen. Nagyon szeretem az eszközeimet, ragaszkodom hozzájuk, még azokhoz is, amik – hogy is mondjam csak – semmire sem jók már.
Ugye jól tudom, hogy mindkét mûsor: az SK Barkácsmagazin a Szív TV-ben, valamint a Barkács Félóra a Calypso rádióban az Ön produkciója?
- Igen, valóban. Az SK Barkácsmagazin már második éve látható a Szív TV mûsorán, a Calypso rádióban pedig ez év májusa volt az indulás dátuma.
Azt értem, hogy a televízióban miként mûködik egy ilyen mûsor, de hogyan kerül egy látványra építõ mûsor a rádióba?
- Nos nagyon egyszerû és kézenfekvõ a válasz. Miután a nézõk megnézték a mûsort és még kíváncsiak valamire, megkérdezhetik a rádióban, élõben. Illetve mindenféle barkácsolással kapcsolatos dologgal megkereshetnek bennünket.
A rengeteg levélbõl jól látható, hogy milyen a televíziós mûsor nézettsége, de milyen a rádióhallgatók érdeklõdése?
- Hazudnék, ha azt mondanám, hogy nem izgultunk az elsõ adás alkalmával, hogy lesz-e érdeklõdés, kérdés, telefonhívás a mûsor ideje alatt.
És volt érdeklõdés?
- Minden várakozásunkat felülmúlta. Abban a pillanatban, hogy elhangzott a mûsort bevezetõ néhány mondat, már szóltak is a telefonok. Tudtuk, sejtettük, hogy sokan barkácsolnak ebben az országban, de hogy ennyien, arra gondolni sem mertünk. Annak ellenére történt mindez, hogy semmiféle reklám vagy bevezetõ nem volt a mûsor elõtt, és az is jól hallatszott, hogy nagyon sokan hallgatják a Calypso rádiót. Úgy érzem, jó volt a csatornaválasztás, ez valóban beszélgetõs rádió.
Térjünk vissza az eredeti kérdéshez. Hogy született meg az ötlet, az Ezermester kerestetik? Bocsánat a megjegyzésért, de ez a felhívás úgy hangzik, mint egy televíziós vetélkedõre való felhívás.
- Tényleg úgy hangzik, de természetesen nem vetélkedõrõl van szó. Amióta mûködnek a barkácsmûsorok, azóta nemcsak olyanok keresnek bennünket, akik barkácsolók, hanem olyanok is, akik egyáltalán nem barkácsolnak. Õk azok, akik segítséget várnak, remélnek tõlünk. Látszik, hogy baj van az országban a szolgáltatásokkal. Pontosabban a javító, szerelõ szolgáltatókkal.
Milyen problémákra gondol? A minõségre vagy az árakra vagy mire?
- Mindegyik szerepet játszik. Természetesen vannak minõségi szolgáltatók, de õk apró problémákkal nem foglalkoznak. Ezt úgy értem, hogy nem jönnek ki, ha egy konnektor kiszédül a falból, vagy csepegni kezd egy vízcsap. Nem éri meg kiszállni.
Igen, most kezdem érteni, hogy mirõl is van szó. Tehát ezekhez a munkákhoz keresnek Önök partnereket.
- Igen. Olyan „ezermesterek" jelentkezését várjuk, akiknek nem okoz gondot, ha csak apróságokról van szó. Tehát hajlandóak segíteni a „bajba jutott" embertársaikon. Rengeteg jó kezû, jó fejû nyugdíjas és persze nem nyugdíjas él szerte e hazában, akik szívesen segítenek, mert segíteni tudnak és akarnak. Sõt, az elsõ nekifutásra a július 4-i rádióadás óta folyamatosan jelentkeznek ezermesterek. Hívnak bennünket, megadják a nevüket és telefonszámukat és azt a körzetet, ahol segíteni tudnak és már kész is a kapcsolat.
Nem félnek attól, hogy esetleg olyanok is jelentkeznek, akik kontárok vagy egyszerûen valamilyen rosszban sántikálnak?
- Ez bizony elõfordulhat, kizárni nem lehet. De nagyon bízunk abban, hogy a többség tisztességes szándékkal jelentkezik.
Tehát ha jól értem a dolgot, mondjuk felhívja Önöket egy hallgató vagy nézõ és a segítségüket kéri, Önök pedig adnak egy telefonszámot és nevet, aki ha tud, segít.
- Errõl van szó, illetve ha az a bizonyos illetõ mégsem tud segíteni, adunk egy másik nevet és telefonszámot. Mindig arra kérjük a tisztelt „megrendelõt", ha elkészült a munka, hívjon minket vissza és mondja el tapasztalatait a „szolgáltatóról".
Van még egy kérdés, amit feltétlenül meg kell kérdeznem. Jelentkezhetnek-e még, akik szeretnének segíteni és ezt hol tehetik meg?
- A válaszom igen, mégpedig a 06-30-447-216-os telefonszámon. Nincs határidõ, folyamatosan várjuk a jelentkezõket. Ezt a számot hívhatják azok is, akiknek barkácsolási problémájuk van, igyekszünk segíteni.